marți, 2 martie 2021

Comunicări interesante în cadrul secțiilor de Didactici ale Matematicii, Fizicii și Informaticii la CONFERINȚA REPUBLICANĂ A CADRELOR DIDACTICE, ediția a IV-a

 

Comunicări interesante în cadrul secțiilor de Didactici ale Matematicii, Fizicii și Informaticii la CONFERINȚA REPUBLICANĂ A CADRELOR DIDACTICE, ediția a IV-a

 

În perioada 27 – 28 februarie 2021 Universitatea de Stat din Tiraspol a organizat CONFERINȚA REPUBLICANĂ A CADRELOR DIDACTICE, ediția a 4-a,  în cadrul căreia cadrele didactice au relatat diferite aspecte ale cercetării și procesului de învățământ din instituții educaționale de diferite nivele.

Comunicările plenare au abordat subiectele importante pentru Educația modernă:

ü  Atestarea cadrelor didactice. Noi provocări la avansarea în cariera didactică (Marcelina BALECA, consultant principal, Serviciul Învățare pe tot parcursul vieții, MECC).

ü  Gândim și acționăm transdisciplinar. Recomandări practice (Adrian GHICOV, doctor habilitat, conferențiar universitar);

ü  Evoluții și tendințe în studierea științelor reale în Republica Moldova (Liubomir CHIRIAC, doctor habilitat, profesor universitar, UST);

ü  Tendințe moderne în evaluarea rezultatelor școlare (Silvia GOLUBIȚCHI, doctor, conferențiar universitar, UST);

ü  Considerații privind învățarea școlară și premisele de dezvoltare (Ludmila FRANȚUZAN, doctor, conferențiar universitar, IȘE).

În activitatea secției „Didactica Matematicii” din cadrul acestei Conferințe au participat peste 80 de persoane. Au fost puse în discuție comunicări ale participanților care au vizat diverse aspecte didactice ale predării-învățării-evaluării la orele de matematică din cursul preuniversitar.

Printre raportori au fost cadre didactice din instituții universitare, din centre de excelență, licee, gimnazii, dar și studenți ai facultății Fizică, Matematică și Tehnologii Informaționale din cadrul Universității de Stat din Tiraspol de la ciclurile de licență, master și doctorat.

În mod deosebit vom menționa preocuparea participanților de adaptarea strategiilor didactice la activitatea de predare-învățare-evaluare pentru predarea on-line, asigurarea legăturilor intra-, inter- și trans-disciplinare, motivarea elevilor pentru învățarea matematicii etc.


 


Ședința Secției „Didactica Matematicii„ s-a finalizat cu înaintarea propunerii de a recomanda administrației UST să întreprindă procedurile necesare pentru ca Universitatea de Stat din Tiraspol (cu sediul la Chișinău) să poarte numele regretatului Academician Mitrofan Cioban (05.01.1942 – 02.02.2021).

Cu un cuvânt de salut către participanții secției „Didactica Fizicii”, moderată de dr., conf. univ. Igor Postolachi, a venit inspectorul de fizică a Direcției municipale de învățământ Chișinău, dna Bulhac Ludmila, absolventa programului de master „Fizica Modernă și Tehnologii Formative” din anul 2016 și șeful catedrei de Fizică Teoretică și Experimentală, dl Postolachi Igor. La secția „Didactica Fizicii” au fost prezentate 17 rapoarte  care au cuprins o gamă largă de aspecte referitor la procesul de predare-învățare-evaluare în domeniul fizicii preuniversitare. În activitatea secției au participat peste 60 de persoane, majoritatea fiind profesori școlari de fizică. Fiecare raport s-a finalizat cu o serie de întrebări-răspunsuri și o analiză a rezultatelor prezentate de către cadrele didactice ale catedrei de Fizică Teoretică și Experimentală.

Un îndemn spre o predare modernă referitor la aplicarea principiilor didacticii constructiviste la lecția de fizică în gimnaziu a fost expus de către dr., conferențiar universitar, director al proiectului EDUSCIECE, dl Calalb Mihai.



Profesoara de fizică, Budu Victoria a relatat obiectivele predării și învățării la orele de fizică în spiritul dezvoltării gândirii critice. Utilitatea hărții conceptuale, ca metodă de formare a atitudinilor de învățare la elevi în cadrul orelor de fizică și discipline tehnice a fost demonstrată de profesorul școlii profesionale din mun. Bălți, Cibota Eugeniu. Un viu interes a provocat aplicarea metodei „Clasa inversată” la predarea fizicii expusă de Cîrlig Cornelia.

Absolventa UST, Petruşca Elena a scos în evidență tehnici de optimizare a experimentului fizic școlar prin intermediul aplicațiilor virtuale, tehnici binevenite în perioada pandemiei.

Diferite instrumente digitale care pot fi utilizate în cadrul evaluării au fost demonstrate de Reuleț Angela.

Rusnac Olga, profesor școlar de fizică, masterandă la programul Fizica Modernă și Tehnologii Formative a UST, după prezentarea unor metode efective de rezolvare a problemelor, a scos în evidență întrebarea actuală referitor la căile de învățare a elevilor să rezolve probleme la fizică.  

Emoții și o experiență de neuitat au avut studenții ciclului I de la programul „Fizică și Informatică” Vlas Mihail și Vlas Olesea, care au prezentat lucrări de laborator digitalizate și virtuale la fizică.

Doctoranda Rogojnicova Olesea a prezentat rezultatele cercetării referitor la dezvoltarea competențelor de cercetare prin implicarea elevilor în cercetarea științifică.

Sîrbu Ana, studentă la programul de master „Fizica Modernă și Tehnologii Formative” a prezentat un raport foarte interesant referitor la contradicția undă-corpuscul. Dr., conf. univ. Calalb Mihai a menționat că raportul prezentat de dna Sîrbu Ana reprezintă „cireașa de pe tort” în cadrul secției „Didactica Fizicii”.



Diseminarea bunelor practici în procesul de predare-învățare-evaluare a disciplinei fizica într-adevăr a devenit o tradiție, care se respectă cu sfințenie în cadrul Universității de Stat din Tiraspol.

Secția „Didactica Informaticii”,  moderată de dr., conf. univ. Lupașco Natalia, și dr. hab., prof. univ. Chiriac Liubomir, a întrunit 24 de participanți: lectori, profesori și manageri școlari, doctoranzi, masteranzi.

Au fost prezentate și discutate 16 comunicări care au abordat variate și actuale tematici de cercetare: Abordări interdisciplinare; utilizarea dronelor în educație; Piața muncii din Moldova în domeniul IT (tendințe și perspective); Software-uri specializate; proiectarea didactică la Informatică; abordări didactice privind predarea și învățarea unor teme; studierea inteligenței artificiale în sistemul preuniversitar; elaborarea și administrarea instrumentelor de evaluare; Realizarea conexiunilor interdisciplinare la studierea informaticii și matematicii etc.






         

         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.