Comunicări
interesante în cadrul secțiilor de Didactici ale Matematicii, Fizicii și
Informaticii la CONFERINȚA REPUBLICANĂ A CADRELOR DIDACTICE, ediția a IV-a
În perioada 27 – 28 februarie 2021 Universitatea
de Stat din Tiraspol a organizat CONFERINȚA REPUBLICANĂ A CADRELOR DIDACTICE, ediția a 4-a, în cadrul căreia cadrele didactice au relatat
diferite aspecte ale cercetării și procesului de învățământ din instituții
educaționale de diferite nivele.
Comunicările
plenare au abordat subiectele importante pentru Educația modernă:
ü Atestarea cadrelor didactice. Noi
provocări la avansarea în cariera didactică (Marcelina BALECA, consultant
principal, Serviciul Învățare pe tot
parcursul vieții, MECC).
ü Gândim și acționăm transdisciplinar.
Recomandări practice (Adrian GHICOV, doctor habilitat, conferențiar
universitar);
ü Evoluții și tendințe în studierea
științelor reale în Republica Moldova (Liubomir CHIRIAC, doctor habilitat,
profesor universitar, UST);
ü Tendințe moderne în evaluarea
rezultatelor școlare (Silvia GOLUBIȚCHI, doctor, conferențiar universitar, UST);
ü Considerații privind învățarea școlară
și premisele de dezvoltare (Ludmila FRANȚUZAN, doctor, conferențiar universitar,
IȘE).
În activitatea secției „Didactica Matematicii” din cadrul acestei Conferințe au participat
peste 80 de persoane. Au fost puse în discuție comunicări ale participanților
care au vizat diverse aspecte didactice ale predării-învățării-evaluării la
orele de matematică din cursul preuniversitar.
Printre raportori au fost cadre didactice din
instituții universitare, din centre de excelență, licee, gimnazii, dar și
studenți ai facultății Fizică, Matematică și Tehnologii Informaționale din
cadrul Universității de Stat din Tiraspol de la ciclurile de licență, master și
doctorat.
În mod deosebit vom menționa preocuparea
participanților de adaptarea strategiilor didactice la activitatea de
predare-învățare-evaluare pentru predarea on-line, asigurarea legăturilor
intra-, inter- și trans-disciplinare, motivarea elevilor pentru învățarea
matematicii etc.
Ședința Secției „Didactica Matematicii„ s-a
finalizat cu înaintarea propunerii de a recomanda administrației UST să
întreprindă procedurile necesare pentru ca Universitatea de Stat din Tiraspol
(cu sediul la Chișinău) să poarte numele regretatului Academician Mitrofan
Cioban (05.01.1942 – 02.02.2021).
Cu un cuvânt de salut către participanții secției
„Didactica Fizicii”, moderată de dr., conf. univ. Igor Postolachi, a venit
inspectorul de fizică a Direcției municipale de învățământ Chișinău, dna Bulhac
Ludmila, absolventa programului de master „Fizica Modernă și Tehnologii
Formative” din anul 2016 și șeful catedrei de Fizică Teoretică și
Experimentală, dl Postolachi Igor. La secția „Didactica Fizicii” au fost
prezentate 17 rapoarte care au cuprins o gamă largă de
aspecte referitor la procesul de predare-învățare-evaluare în domeniul fizicii
preuniversitare. În activitatea secției au participat peste 60 de persoane,
majoritatea fiind profesori școlari de fizică. Fiecare raport s-a finalizat cu
o serie de întrebări-răspunsuri și o analiză a rezultatelor prezentate de către
cadrele didactice ale catedrei de Fizică Teoretică și Experimentală.
Un îndemn spre o predare modernă referitor la aplicarea principiilor didacticii constructiviste la lecția
de fizică în gimnaziu a fost expus de către dr., conferențiar
universitar, director al proiectului EDUSCIECE, dl Calalb Mihai.
Profesoara de fizică, Budu Victoria a relatat obiectivele predării și învățării la orele de fizică în spiritul dezvoltării
gândirii critice. Utilitatea hărții conceptuale, ca metodă de formare a
atitudinilor de învățare la elevi în cadrul orelor de fizică și discipline
tehnice a fost demonstrată de profesorul școlii profesionale din mun. Bălți, Cibota Eugeniu. Un viu interes a provocat aplicarea
metodei „Clasa inversată” la predarea fizicii expusă de Cîrlig Cornelia.
Absolventa
UST, Petruşca Elena a scos în evidență tehnici de optimizare
a experimentului fizic școlar prin intermediul aplicațiilor virtuale, tehnici
binevenite în perioada pandemiei.
Diferite
instrumente digitale care pot fi utilizate în cadrul evaluării au
fost demonstrate de Reuleț Angela.
Rusnac
Olga, profesor școlar de fizică, masterandă la programul Fizica Modernă și
Tehnologii Formative a UST, după prezentarea unor metode efective de rezolvare a
problemelor, a scos în evidență întrebarea actuală referitor la căile de învățare
a elevilor să rezolve probleme la fizică.
Emoții și o experiență de neuitat au avut
studenții ciclului I de la programul „Fizică și Informatică” Vlas Mihail și Vlas Olesea, care
au prezentat lucrări de laborator digitalizate
și virtuale la fizică.
Doctoranda
Rogojnicova Olesea a prezentat rezultatele cercetării referitor la dezvoltarea
competențelor de cercetare prin implicarea elevilor în cercetarea științifică.
Sîrbu
Ana, studentă la programul de master „Fizica Modernă și Tehnologii Formative” a
prezentat un raport foarte interesant referitor la contradicția
undă-corpuscul. Dr., conf. univ. Calalb Mihai a menționat că raportul prezentat
de dna Sîrbu Ana reprezintă „cireașa de pe tort” în cadrul secției „Didactica
Fizicii”.
Diseminarea
bunelor practici în procesul de predare-învățare-evaluare a disciplinei fizica într-adevăr
a devenit o tradiție, care se respectă cu sfințenie în cadrul Universității de
Stat din Tiraspol.
Secția „Didactica Informaticii”, moderată de dr., conf. univ. Lupașco Natalia,
și dr. hab., prof. univ. Chiriac Liubomir, a întrunit 24 de participanți:
lectori, profesori și manageri școlari, doctoranzi, masteranzi.
Au fost prezentate și discutate 16
comunicări care au abordat variate și actuale tematici de cercetare: Abordări
interdisciplinare; utilizarea dronelor în educație; Piața muncii din Moldova în
domeniul IT (tendințe și perspective); Software-uri specializate; proiectarea
didactică la Informatică; abordări didactice privind predarea și învățarea unor
teme; studierea inteligenței artificiale în sistemul preuniversitar; elaborarea
și administrarea instrumentelor de evaluare; Realizarea conexiunilor
interdisciplinare la studierea informaticii și matematicii etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.